Dia Mundial de la Visió 2014

DIA MUNDIAL DE LA VISIÓ 2014

El passat 31 d'octubre es va celebrar en la Universitat d'Alacant el Dia Mundial de la Visió amb el lema Salut visual per a tots, organitzat pel Departament d'Òptica, Farmacologia i Anatomia de la Facultat de Ciències i per la Clínica Optomètrica dins de la iniciativa Universitat Saludable. En els baixos de la Biblioteca General es van dissenyar quatre llocs de graduació amb els quals els alumnes de quart curs del Grau en Òptica i Optometria van realitzar un garbellat visual a totes les persones que van voler participar en aquest esdeveniment. En termes generals, més del 28% de les 101 persones examinades van presentar algun problema relacionat amb la seua salut visual. A totes aquestes persones se'ls va recomanar que es feren un examen visual exhaustiu en la Clínica Optomètrica de la Universitat d'Alacant.

Les proves realitzades pels alumnes van estar supervisades per professorat de la titulació i van consistir en la presa de dades d'autorrefractometría, tonometría de no contacte, valoració del segment anterior mitjançant biomicroscopía, mesura de l'heteroforia en lluny i a prop amb el cover test, valoració de la flexibilitat acomodativa, mesura de l'estereopsis amb el test TNO, valoració de la reacció pupil·lar i de l'estat oculomotor mitjançant seguiments i sacádicos (test NSUCO), mesura de l'agudesa visual utilitzant una escala logarítmica i valoració de la visió del color amb el test d'Isihara.

Resulta sorprenent l'alt percentatge de persones que van presentar algun problema visual. De tots els participants, més del 17% no portaven correcció òptica i sí presentaven una reducció d'agudesa visual produïda probablement per un error refractiu no corregit. A més, un altre 5% portava la seua correcció òptica desfasada i necessitava canviar-la per a millorar la seua visió. Es van detectar sis casos en els quals podria existir algun problema acomodatiu o binocular. De qualsevol manera, aquestes dades no poden generalitzar-se al total de la població universitària, doncs es tracta d'una mostra clínica no representativa que pot estar influenciada per l'efecte anomenada que es va produir en la Universitat publicitando aquest esdeveniment.

La jornada també va servir per a donar a conèixer a la comunitat universitària les funcions de la Clínica Optomètrica, on es presta un servei assistencial integral en matèria de salut visual als diferents components de la Universitat d'Alacant: alumnes, professors i personal administratiu. A més, en la zona d'examen i durant tota la jornada, es van projectar en pantalles de televisió diverses presentacions sobre la titulació d'Òptica i Optometria, sobre consells de salut visual i sobre les funcions de l'Òptic-Optometrista com a professional sanitari.

En definitiva, des dels diferents estaments universitaris s'ha coincidit a assenyalar l'èxit d'aquesta iniciativa, tant per la qualitat de la informació oferida als participants, com per l'elevat grau d'educació sanitària que es va realitzar en mostrar la importància de l'Òptic-Optometrista com a professional responsable de la cura de la salut visual de la població.

Departament d'Òptica, Farmacologia i Anatomia